torsdag 15 december 2016

En in och två ut!


Förra veckan plockade jag som planerat in Hemfosa Fastigheter i portföljen. För tillfället har jag fyra fastighetsbolag men två ska ut och då har jag Hemfosa och Castellum kvar. Det känns bra för tillfället. KorsnäsBillerud och Indutrade steg över inköpspriset så de fick lämna, också som planerat. Jag gissar att jag kommer att sitta med Atrium Ljungberg och Fabege ganska länge innan de försvinner ur.

Det går verkligen upp och ner på börsen. Idag störtdök H&M för att de inte nådde upp till förväntad försäljning under november. Ner 4% och all upp gång senaste månaden var utraderad. Nobina steg 6%, men jag hittar ingen nyhet varför. Den har gått ner ungefär samma procent under senaste veckan så den är tillbaka på plus minus noll tror jag. Passade på att plocka på mig några extra när den var ner och vände. 

Annars känns portföljen ganska bra för tillfället. Surdegarna Atrium och Fabege som jag kom helsnett in i känns jobbiga. Men man lär sig förhoppningsvis något av sina misstag.  

Nu är julen nära och barnen ska ha julklappar. Jag och min fru kommer inte att ge något till varandra och barnen kommer inte att få lika många som tidigare. Vi kommer att satsa på några säkra som barnen önskar sig och sen får det vara bra. De får även från farmor och farfar och mormor och morfar så de kommer att vara nöjda ändå. 

2 kommentarer:

  1. Visst är det roligt hur aktiemarknaden fungerar?! Det är extremt mycket psykologi i börsen och vi människor är flockdjur. Om någon annan verkar köpa ska alla helt plötsligt köpa aktien. Jag brukar försöka ha med det när jag analyserar bolag. Tydligast blir dock det faktum att bra, välskötta bolag kommer folk alltid vilja köpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med första kommentaren på bloggen! Det är spännande hur det fungerar, jag försöker lära mig så mycket som möjligt genom böcker och bloggar.

      Radera