lördag 27 januari 2018

Veckan som gått

Investor föreslog i onsdags att höja utdelningen från 11kr per aktie till 12kr per aktier i år. Jag har faktiskt ingen koll på hur många år Investor har höjt sin utdelning men sen 2009 har de iallafall höjt med 1kr per år. Höjningen innebär en utdelningstillväxt på 9 procent. Nytt för i år är även att de kommer att dela ut vid två tillfällen, 8kr i maj och 4kr i november.
På torsdagen föreslog Castellum en höjning av utdelningen. Det betyder att de höjt utdelningen 20 år i rad, väldigt imponerande! Förra året var det 5kr per aktie och i år föreslås 5,30kr per aktie. Väldigt trevlig vilket innebär en utdelningstillväxt på 6 procent. 

Igår satt jag och väntade på Atlas Copcos rapport och valde att köpa ett par när den dök några procent. Utdelningen kommer att bestå av en ordinarie utdelning på 7kr per aktie och 8kr i extrautdelning. Totalt 15kr per aktie och en utdelningstillväxt på 3 procent om man inte räknar med extrautdelningen. 

NetEnt valde jag att sälja av den här veckan då jag endast hade ett par aktier för att följa bolaget. I övrigt fyllde jag på Nibe, Axfood, SEB och Stora Enso. 

I barnsparandet som från och med i år fylls på med 1000kr per månad köpte jag utländskt för första gången. 4st Realty Income fick det blir för att få en månadsutdelare. Kan nog blir rätt häftigt när man har ett gäng aktier i bolaget och får en större summa varje månad.
Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar