onsdag 7 februari 2018

Handlat Axfood och Handelsbanken

Igår rapporterade Axfood samtidigt som börsen föll kraftigt och slutade på -2,25 procent. Alla mina innehav slutade på minus men värst var Axfood på -6,40 procent. Aktien var ner och vände på minus 11 procent under dagen och då passade jag på att fylla på lite. Utdelningen höjs från 6kr per aktie till 7kr per aktie i år, en utdelningstillväxt på 16,5 procent.

Nu på morgonen meddelade Handelsbanken att ordinarie utdelning blir 5,50kr per aktie, plus en extra utdelning på 2kr. Så totalt kommer jag att få 7,50kr per aktie jag har i bolaget. Förra årets utdelning var 5kr per aktie så det blev en ökning med 10 procent om man inte räknar med extra utdelningen. Jag köpte några extra vid öppning!

Två stabila bolag som jag gillar. I vår familj handlar vi på Ica men jag äger Axfood vilket kan tyckas konstigt men Ica känns inte rätt på något sett. Känslan får avgöra där. Imorgon är det dags för Industrivärden och på fredag Kinnevik och Stora Enso.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar