måndag 19 december 2016

Fondspar hos Nordnet

Det här med fonder är inte lätt. När mina barn föddes fick de varsitt fondkonto i Nordea av sin morfar. Han har satt i pengar vid födelsedagar och andra tillfällen och pengarna har växt. Fonden är Stratega 30 med en årlig avgift på 1,40 %. Förhållandevis dyr med andra ord. Sen läste jag tilläggstexten och blev fundersam om den är ännu dyrare?

”I årlig avgift ingår inte courtage, leverans- och räntekostnader samt skatter. Förvaltningsavgiften tas endast ur Nordea Stratega 30 och får högst uppgå till 2 procent. De fasta och rörliga förvaltningsavgifter som utgår vid placeringar i Nordeas fonder återförs till fonden dagligen förutom vid de fall investeringar sker i Nordeas fonder baserade i Luxemburg där de rörliga förvaltningsavgifterna inte återförs.  Förvaltningsavgiften i en underliggande fond får högst uppgå till 3 procent.”


Nu har jag alla fall avslutat dessa två fondkonton och pengarna är på väg till Nordnet. Deras sparkonton i Resurs bank är avslutade och pengarna redan hos Nordnet. Tillsammans är det faktiskt en liten slant! Tanken är att ha största delen i fonder och en liten del i aktier. Min fru vill att pengarna från morfar fortsatt ska vara i fonder så då får det blir så.  Fonderna jag bestämt mig för är Länsförsäkringar USA Indexnära, Nordnet Superfonden Sverige och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Tror det kan bli bra.

1 kommentar:

  1. Hej Min Aktieresa!
    Hur går det för dig med investeringarna? :) Vore hur kul som helst att se någon typ av uppföljning här på bloggen.

    SvaraRadera